Expeditie Oceaan
Expeditie Oceaan
8D podcast als verdieping binnen een crossmediale campagne



Doel
Doel
Albert Heijn wilde met de spaaractie Expeditie Oceaan kinderen van 4 tot 12 jaar spelenderwijs laten kennismaken met de fascinerende wereld van de oceaan. Niet alleen om de schoonheid en rijkdom van het onderwaterleven te laten zien, maar ook om bewustwording te creëren over het belang van natuurbehoud. Om de effectiviteit van de campagne te vergroten, was Albert Heijn op zoek naar een innovatieve verdiepende laag die inhoudelijk aansluit bij de actie.
Albert Heijn wilde met de spaaractie Expeditie Oceaan kinderen van 4 tot 12 jaar spelenderwijs laten kennismaken met de fascinerende wereld van de oceaan. Niet alleen om de schoonheid en rijkdom van het onderwaterleven te laten zien, maar ook om bewustwording te creëren over het belang van natuurbehoud. Om de effectiviteit van de campagne te vergroten, was Albert Heijn op zoek naar een innovatieve verdiepende laag die inhoudelijk aansluit bij de actie.
Aanpak
Aanpak
In samenwerking met Lumen Loyalty, Studio Freek, Naturalis en Dentsu ontwikkelden we een 8D-audio podcast als verdiepende contentlaag binnen de bredere crossmedia-campagne. Via QR-codes in het speciale bewaaralbum worden kinderen meegenomen op een audio-avontuur door verschillende ecosystemen, onder begeleiding van bioloog Freek Vonk. Dankzij de ruimtelijke 8D-audio ervaren kinderen het gevoel écht tussen de golven en dieren te staan. Zo bereikt de campagne zowel jonge luisteraars die vooral willen beleven, als kinderen die nieuwsgierig zijn naar de feiten achter het oceaanleven.
In samenwerking met Lumen Loyalty, Studio Freek, Naturalis en Dentsu ontwikkelden we een 8D-audio podcast als verdiepende contentlaag binnen de bredere crossmedia-campagne. Via QR-codes in het speciale bewaaralbum worden kinderen meegenomen op een audio-avontuur door verschillende ecosystemen, onder begeleiding van bioloog Freek Vonk. Dankzij de ruimtelijke 8D-audio ervaren kinderen het gevoel écht tussen de golven en dieren te staan. Zo bereikt de campagne zowel jonge luisteraars die vooral willen beleven, als kinderen die nieuwsgierig zijn naar de feiten achter het oceaanleven.
Resultaat
Resultaat
De podcast is bijna een miljoen keer beluisterd en zorgt voor aanzienlijk meer engagement tijdens én na de campagneperiode. Dankzij de onderscheidende audio blijft de content populair, ook na afloop van de spaaractie, met een bereik dat inmiddels ruimschoots is vervierdubbeld. De podcast scoort daarnaast hoog in de podcast-charts en wordt gewaardeerd met een gemiddelde van 4,6 sterren.
De podcast is bijna een miljoen keer beluisterd en zorgt voor aanzienlijk meer engagement tijdens én na de campagneperiode. Dankzij de onderscheidende audio blijft de content populair, ook na afloop van de spaaractie, met een bereik dat inmiddels ruimschoots is vervierdubbeld. De podcast scoort daarnaast hoog in de podcast-charts en wordt gewaardeerd met een gemiddelde van 4,6 sterren.
Luister naar Expeditie Oceaan

